https://en.wikipedia.org/wiki/Bhante_Vimalaramsi
Background
Bhante Vimalaramsi is an American monk who was ordained in Northern Thailand in 1986 at the age of 40.
ภันเต..ท่านเป็นชาวอเมริกัน..บวชที่ภาคเหนือของประเทศไทย ในปี 1986.. เมื่ออายุได้ 40ปี
He left the USA to seek awakening through meditation in the early 80's and decided to let go of all of his material possessions.
ท่านจาก USA เพื่อค้นหาความตื่นรู้โดยการปฏิบัติสมาธิ..ในยุคต้น 80 โดยตัดสิ้นใจละทิ้งทุกสิ่งทุกอย่าง (สมบัติพัสถานต่างๆ)
Before this starting in 1974 he engaged in Vipassana courses in California and even lived and worked at a meditation center in San Jose, California to 1977.
ก่อนหน้านี้..เมื่อปี 1974 ท่านเริ่มจากการเข้าร่วมหบักสูตรวิปัสสนาใน California ...พร้อมในชีวิติและทำงายอยู่ในศูนย์วิปัสสนานั้น ณ. เมือง San Jose..จนถึงปี 1977
Bhante Vimalaramsi has studied with many famous teachers in Asia.
ภัมเตท่าน..ศึกษากับอาจายร์หลายท่านในเอเชีย
Among them are Venerable U Pandita, U Lakkhana, U Silananda, U Janaka, U Dhammananda, U Dhammapia and he met Mahasi Sayadaw.
ในนั้น..มี อู-ปัณฑิตา อู-ลักขณา อู-ศีลานันทา อู-จานากา อู-ธัมมานันทา และพบกับท่านมหาสีสยาดอ
He further studied with The Mingun Sayadaw, who had memorized the entire Tripitaka and Sayadaw U Thatilla.
ท่านศึกษาต่อกับท่าน มินกุน สยาดอ ผู้ซึ่งสามารถทรงจำพระไตรฏิฏก และศึกษาอยู่กับท่าน สยาดอ อู- ธาทิลลา
Other teachers he spent longer periods of time with were the late Most Ven K Sri Dhammananda, Venerable Punnaji, Ajahn Yanitra, Ajahn Buddhadasa, Ajahn Cha Lee, and Ajahn Santititho.
ครูผู้อื่นที่ท่านไปศึกษาท่านท้ายๆ ก็คือ Ven K ธัมมานันทะ , Ven ปัณนาจิ, อ.ยันนิตา, อ.พุทธดาสา, อ. ชา ลี, อ. สัณทิฐิโต
Bhante practiced Vipassana very intensely his first 20 years under an American teacher and in Burma, under U Pandita and U Janaka.
ภันเต..ฝึกฝนวิปัสสนาอย่างเข้มข้นในช่วง 20ปีแรก ภายใต้อาจายร์ชาวอเมริกัน และ ในพม่า โดยท่านอาจายร์ อู-ปัณฑิตา และ อู-จานากา
Finally around 1990 he was told that he had achieved the endpoint of the practice, as it was taught by the Sayadaws, and now he should go teach.
สุดท้าย..ประมาณปี 1990..มีผู้บอกว่า..ภันเตท่านสำเร็จถึงจุดสิ้นสุดของการปฏิบัติแล้วตามการสอนโดย ท่านสยาดอ แล้วให้ท่านภันเตเป็นผู้สอนให้แก่ผู้อื่นได้แล้ว
He didn't feel comfortable that he had really found the end of suffering.
ภันเตท่านยังไม่รู้สึกว่า...ท่านบรรลุเข้าถึงที่สุดแห่งทุกข์จริงๆ
He felt he did not have the true personality change that awakening should bring, even after going through the 16 levels of Insight or knowledges, as outlined by Mahasi Sayadaw in Progress of Insight.
ภันเตรู้สึกแล้วว่า... ยังไม่ได้ถึงการตื่นรู้จริงๆ แม้นถึงจะผ่านหลักสูตร ญาญ16 โดยท่านมหาสีสยาดอ...
Changing Direction (จุดเปลี่ยน)
From 1991 to 2000 he dedicated himself to "direct experience through study of the suttas and meditation practice".
At first he stayed with K. Sri Dhammananda in Malaysia and taught Metta meditation.
ช่วงปี 1991-2000..ภันเตท่านอุทิศตนว่าจะหาประสพการณ์โดยตรงจาการฝึกสมาธิจากพระสูตร เมื่อครั้งท่านไปอยู่กับ K. ศรี ธัมมานันทะ ที่มาเลเซีย
โดยท่านไปสอนการทำสมาธิที่นั่น
Then he had a real change in direction with his meeting of a Sri Lankan senior monk, Bhante Punnaji, also in Malaysia.
หลังจากนั้น..มีการเปลี่ยนแปลงอย่างจริงจังเมื่อได้พบกับภิกษุชาวสีลังกา ภันเต ปุณณาจิ ที่มาเลเซีย
His advice was to ‘study the suttas directly and to let go of relying on commentaries like the Visuddhi Magga'.
ภันต ปุณณาจิ แนะนำว่า..ให้ศึกษาจากพระสูตรโดยตรง และละการไปยึดถือคำภีร์อรรถกถาอย่างเช่น " วิสุทธิมรรค "..เป็นต้น
Specifically he said, ‘Read only the suttas, then practice'.
โดยเฉพาะ..ท่านแนะว่า " ให้อ่านแต่พนะสูตร แล้วปฏิบัติ "
This was very significant because the commentaries were influencing how he was seeing the entirety of the Dhamma, at the time.
อันนี้สำคัญอย่างยิ่ง...เพราะว่าอรรถกถา..มีอิธิพลต่อการศึกษาเข้าใจพระธรรมโดยรวม ใน ณ.เวลานั้น (ตอนนี้ก็เป็น <---อันนี้ความเห็นผม)
It was suggested to put them aside while he studied the suttas as a standalone system.
ก็คื...แนะนำให้ท่านว่างอรรถกถา..แล้วให้หันมาศึกษาพระสูตรอย่างเดียว
Nanavira in the early sixties, suggested this and then Stephen Batchelor also talked about just using only the suttas in his book "A Buddhist Atheist".
ท่าน..นานาวิรา..ภิกษุชาวอังกฏษในยุคต้น 60, ได้แนะนำไว้อย่างนี้ และ Stephen Batchelor ก็กล่าวอย่างดียวกันว่า...ท่านใช้เฉพาะพระสูตรในหนังสือของท่านที่ชื่อ "A Buddhist Atheist "
When Bhante began to do this, he discovered first hand, the interwoven nature of the Teachings. In each sutta he found the elements of the 4 Noble Truths, the 8-Fold Path, and the impersonal process of Dependent Origination.
เมื่อภันเตหันมาศึกษาพระสูตร.. ท่านก็พบอย่างแรกเลยพบว่า...การสอน(พระสูตร)มีความเชื่อมโยงกัน ในส่วนของพระสูตร โดยพบความเชื่อมโยงของ
ขันธ์๕, อริยสัจ๔, อริยมรรคอันมีองค์๘ และ..ขบวณการเกิดที่ไร้ตัวตน..คือ..ปฏิจจสมุปปาท
Dependent Origination or Paticcasamupada is the core of the Buddha's teachings.
อิทัปป้จจยตา...หรือ....ปฏิจจสมุปปาท...นี้คือหัวใจของคำสอนของพระศาสดาสัมมาสัมพุทธ
He realized that the word sutta literally meant "thread" and that the threads together, created a finely woven cloth, whereas, one single thread does not equal a cloth! Through his own objective first hand experience, the 8-Fold Path began to come alive.
ภันเตเห็นว่า คำว่าพระสูตร..เป็นเหมือนเส้นด้าย ซึ่งเส้นด้ายเหล่านั้นรวมกันสานเป็นผ้าที่ละเอียด โดยเส้นด้ายหนึ่งเส้นมันไม่เท่ากับผ้าหนึ่งผืน
เนื่องจากประสพการณ์ตรงของภันเตที่ผ่านมา, ตอนนี้..มรรรมอันมีองค์๘..อันเป็นวัตถุประสงค์ก็เริ่มมีขีวิตขึ้นแล้ว...
When he realized the secret of the teachings was on his doorstep he took the Majjhima Nikaya to a cave in Thailand and spent 3 months, living with a cobra as company, reading and then practicing just what the suttas said.
ภันเตพบเคล็ดลับของคำสอนของพระศาสดาอยู่ตรงหน้าแล้ว..ดังนั้นท่านจึงนำ..มัชฌิมนิกาย(หนังสือพระสูตร)..เข้าไปอาศัยในถ้ำในประเทศไทย
ใช้เวลา 3 เดือนอยู่กับงูเหาในถ้ำนั้น อ่านศึกษา..และปฏิบัติ..ตามที่ปรากฏในพระสูตรแต่อย่างเดียว
In very little time, he said, he had gone deeper in his meditation, than ever before.
ในเวลาไม่นาน, ภันเต..กล่าว่าท่านลงลึกในการปฏิบัติสมาธิ..อย่างที่ไม่เคยเป็นมาก่อน
What started as two weeks to study suttas turned into three months of deep practice.
อะไรที่เริ่มจากการศึกษาพระสูตร...ก็กลายไปเป็นการปฏิบัติอันลึกซึ้งอยู่ 3 เดือน
Out of this was born TWIM or Tranquil Wisdom Insight Meditation completely based on the suttas in the Majjhima Nikaya.
He found the Jhanas had an entirely different explanation and experience. Nibbana was possible!
นอกจากนี้... ก็กลายไปเป็น..หลักสูตร TWIM หรือ ความสงบอันถ่องแท้-สมาธิ ซึ่งมีพื้นฐานมาจากพระสูตรใน..มัชฌิมนิกาย
ภันเตพบว่า...ฌาน...นั้นมีการอธิบายและประสพการณ์ที่ต่างออกไปอย่างสิ้นเชิง และ นิพพานนั้นเป็นไปได้
พหุเวทนิยพระสูตร....
https://84000.org/tipitaka/attha/v.php?B=13&A=1726&Z=1832
ภันเต Vimalaramsi บรรยาเรื่องเวทนา..โดยอ้างถึง..พหุเวทนิยพระสูตร...เห็นบรรยาตรงตามพระศาสดาจึงนำมาให้ดู ครับ
https://en.wikipedia.org/wiki/Bhante_Vimalaramsi
Background
Bhante Vimalaramsi is an American monk who was ordained in Northern Thailand in 1986 at the age of 40.
ภันเต..ท่านเป็นชาวอเมริกัน..บวชที่ภาคเหนือของประเทศไทย ในปี 1986.. เมื่ออายุได้ 40ปี
He left the USA to seek awakening through meditation in the early 80's and decided to let go of all of his material possessions.
ท่านจาก USA เพื่อค้นหาความตื่นรู้โดยการปฏิบัติสมาธิ..ในยุคต้น 80 โดยตัดสิ้นใจละทิ้งทุกสิ่งทุกอย่าง (สมบัติพัสถานต่างๆ)
Before this starting in 1974 he engaged in Vipassana courses in California and even lived and worked at a meditation center in San Jose, California to 1977.
ก่อนหน้านี้..เมื่อปี 1974 ท่านเริ่มจากการเข้าร่วมหบักสูตรวิปัสสนาใน California ...พร้อมในชีวิติและทำงายอยู่ในศูนย์วิปัสสนานั้น ณ. เมือง San Jose..จนถึงปี 1977
Bhante Vimalaramsi has studied with many famous teachers in Asia.
ภัมเตท่าน..ศึกษากับอาจายร์หลายท่านในเอเชีย
Among them are Venerable U Pandita, U Lakkhana, U Silananda, U Janaka, U Dhammananda, U Dhammapia and he met Mahasi Sayadaw.
ในนั้น..มี อู-ปัณฑิตา อู-ลักขณา อู-ศีลานันทา อู-จานากา อู-ธัมมานันทา และพบกับท่านมหาสีสยาดอ
He further studied with The Mingun Sayadaw, who had memorized the entire Tripitaka and Sayadaw U Thatilla.
ท่านศึกษาต่อกับท่าน มินกุน สยาดอ ผู้ซึ่งสามารถทรงจำพระไตรฏิฏก และศึกษาอยู่กับท่าน สยาดอ อู- ธาทิลลา
Other teachers he spent longer periods of time with were the late Most Ven K Sri Dhammananda, Venerable Punnaji, Ajahn Yanitra, Ajahn Buddhadasa, Ajahn Cha Lee, and Ajahn Santititho.
ครูผู้อื่นที่ท่านไปศึกษาท่านท้ายๆ ก็คือ Ven K ธัมมานันทะ , Ven ปัณนาจิ, อ.ยันนิตา, อ.พุทธดาสา, อ. ชา ลี, อ. สัณทิฐิโต
Bhante practiced Vipassana very intensely his first 20 years under an American teacher and in Burma, under U Pandita and U Janaka.
ภันเต..ฝึกฝนวิปัสสนาอย่างเข้มข้นในช่วง 20ปีแรก ภายใต้อาจายร์ชาวอเมริกัน และ ในพม่า โดยท่านอาจายร์ อู-ปัณฑิตา และ อู-จานากา
Finally around 1990 he was told that he had achieved the endpoint of the practice, as it was taught by the Sayadaws, and now he should go teach.
สุดท้าย..ประมาณปี 1990..มีผู้บอกว่า..ภันเตท่านสำเร็จถึงจุดสิ้นสุดของการปฏิบัติแล้วตามการสอนโดย ท่านสยาดอ แล้วให้ท่านภันเตเป็นผู้สอนให้แก่ผู้อื่นได้แล้ว
He didn't feel comfortable that he had really found the end of suffering.
ภันเตท่านยังไม่รู้สึกว่า...ท่านบรรลุเข้าถึงที่สุดแห่งทุกข์จริงๆ
He felt he did not have the true personality change that awakening should bring, even after going through the 16 levels of Insight or knowledges, as outlined by Mahasi Sayadaw in Progress of Insight.
ภันเตรู้สึกแล้วว่า... ยังไม่ได้ถึงการตื่นรู้จริงๆ แม้นถึงจะผ่านหลักสูตร ญาญ16 โดยท่านมหาสีสยาดอ...
Changing Direction (จุดเปลี่ยน)
From 1991 to 2000 he dedicated himself to "direct experience through study of the suttas and meditation practice".
At first he stayed with K. Sri Dhammananda in Malaysia and taught Metta meditation.
ช่วงปี 1991-2000..ภันเตท่านอุทิศตนว่าจะหาประสพการณ์โดยตรงจาการฝึกสมาธิจากพระสูตร เมื่อครั้งท่านไปอยู่กับ K. ศรี ธัมมานันทะ ที่มาเลเซีย
โดยท่านไปสอนการทำสมาธิที่นั่น
Then he had a real change in direction with his meeting of a Sri Lankan senior monk, Bhante Punnaji, also in Malaysia.
หลังจากนั้น..มีการเปลี่ยนแปลงอย่างจริงจังเมื่อได้พบกับภิกษุชาวสีลังกา ภันเต ปุณณาจิ ที่มาเลเซีย
His advice was to ‘study the suttas directly and to let go of relying on commentaries like the Visuddhi Magga'.
ภันต ปุณณาจิ แนะนำว่า..ให้ศึกษาจากพระสูตรโดยตรง และละการไปยึดถือคำภีร์อรรถกถาอย่างเช่น " วิสุทธิมรรค "..เป็นต้น
Specifically he said, ‘Read only the suttas, then practice'.
โดยเฉพาะ..ท่านแนะว่า " ให้อ่านแต่พนะสูตร แล้วปฏิบัติ "
This was very significant because the commentaries were influencing how he was seeing the entirety of the Dhamma, at the time.
อันนี้สำคัญอย่างยิ่ง...เพราะว่าอรรถกถา..มีอิธิพลต่อการศึกษาเข้าใจพระธรรมโดยรวม ใน ณ.เวลานั้น (ตอนนี้ก็เป็น <---อันนี้ความเห็นผม)
It was suggested to put them aside while he studied the suttas as a standalone system.
ก็คื...แนะนำให้ท่านว่างอรรถกถา..แล้วให้หันมาศึกษาพระสูตรอย่างเดียว
Nanavira in the early sixties, suggested this and then Stephen Batchelor also talked about just using only the suttas in his book "A Buddhist Atheist".
ท่าน..นานาวิรา..ภิกษุชาวอังกฏษในยุคต้น 60, ได้แนะนำไว้อย่างนี้ และ Stephen Batchelor ก็กล่าวอย่างดียวกันว่า...ท่านใช้เฉพาะพระสูตรในหนังสือของท่านที่ชื่อ "A Buddhist Atheist "
When Bhante began to do this, he discovered first hand, the interwoven nature of the Teachings. In each sutta he found the elements of the 4 Noble Truths, the 8-Fold Path, and the impersonal process of Dependent Origination.
เมื่อภันเตหันมาศึกษาพระสูตร.. ท่านก็พบอย่างแรกเลยพบว่า...การสอน(พระสูตร)มีความเชื่อมโยงกัน ในส่วนของพระสูตร โดยพบความเชื่อมโยงของ
ขันธ์๕, อริยสัจ๔, อริยมรรคอันมีองค์๘ และ..ขบวณการเกิดที่ไร้ตัวตน..คือ..ปฏิจจสมุปปาท
Dependent Origination or Paticcasamupada is the core of the Buddha's teachings.
อิทัปป้จจยตา...หรือ....ปฏิจจสมุปปาท...นี้คือหัวใจของคำสอนของพระศาสดาสัมมาสัมพุทธ
He realized that the word sutta literally meant "thread" and that the threads together, created a finely woven cloth, whereas, one single thread does not equal a cloth! Through his own objective first hand experience, the 8-Fold Path began to come alive.
ภันเตเห็นว่า คำว่าพระสูตร..เป็นเหมือนเส้นด้าย ซึ่งเส้นด้ายเหล่านั้นรวมกันสานเป็นผ้าที่ละเอียด โดยเส้นด้ายหนึ่งเส้นมันไม่เท่ากับผ้าหนึ่งผืน
เนื่องจากประสพการณ์ตรงของภันเตที่ผ่านมา, ตอนนี้..มรรรมอันมีองค์๘..อันเป็นวัตถุประสงค์ก็เริ่มมีขีวิตขึ้นแล้ว...
When he realized the secret of the teachings was on his doorstep he took the Majjhima Nikaya to a cave in Thailand and spent 3 months, living with a cobra as company, reading and then practicing just what the suttas said.
ภันเตพบเคล็ดลับของคำสอนของพระศาสดาอยู่ตรงหน้าแล้ว..ดังนั้นท่านจึงนำ..มัชฌิมนิกาย(หนังสือพระสูตร)..เข้าไปอาศัยในถ้ำในประเทศไทย
ใช้เวลา 3 เดือนอยู่กับงูเหาในถ้ำนั้น อ่านศึกษา..และปฏิบัติ..ตามที่ปรากฏในพระสูตรแต่อย่างเดียว
In very little time, he said, he had gone deeper in his meditation, than ever before.
ในเวลาไม่นาน, ภันเต..กล่าว่าท่านลงลึกในการปฏิบัติสมาธิ..อย่างที่ไม่เคยเป็นมาก่อน
What started as two weeks to study suttas turned into three months of deep practice.
อะไรที่เริ่มจากการศึกษาพระสูตร...ก็กลายไปเป็นการปฏิบัติอันลึกซึ้งอยู่ 3 เดือน
Out of this was born TWIM or Tranquil Wisdom Insight Meditation completely based on the suttas in the Majjhima Nikaya.
He found the Jhanas had an entirely different explanation and experience. Nibbana was possible!
นอกจากนี้... ก็กลายไปเป็น..หลักสูตร TWIM หรือ ความสงบอันถ่องแท้-สมาธิ ซึ่งมีพื้นฐานมาจากพระสูตรใน..มัชฌิมนิกาย
ภันเตพบว่า...ฌาน...นั้นมีการอธิบายและประสพการณ์ที่ต่างออกไปอย่างสิ้นเชิง และ นิพพานนั้นเป็นไปได้
พหุเวทนิยพระสูตร.... https://84000.org/tipitaka/attha/v.php?B=13&A=1726&Z=1832