https://thestandard.co/chiangmai-public-transit-master-plan/ ( ต่อ)
10. สุขวิชโนมิกส์ (Sukavichinomics): โครงสร้างพื้นฐานทั่วประเทศ
2.1 Sukavichinomics: The 1993 Mass Transit Systems in 8 Regional Cities
A comprehensive plan was drafted for mass transit systems in cities such as Chiang Mai, Khon Kaen, Nakhon Ratchasima, Songkhla, Phuket, Chachoengsao, and Chonburi.
Designed to transform regional centers into economic growth hubs—consistent with IMT-GT and ACMECS’s goals of balanced urbanization in subnational areas.
Visionary mass-transit plans were drafted for 8 Cities—aimed at transforming them into regional growth hubs, in line with IMG - GT and ACMECS’s goal of balanced urbanization in subnational areas. As of 2025, however, these mass-transit systems remain unimplemented.
2.2 Sukavichinomics: The 1994 High‑Speed Trains Master Plan
A proposal for six high‑speed rail (HSR) corridors spanning 3,400 km, linking major provinces and reaching cross-border gateways such as Nong Khai (Laos), Aranyaprathet (Cambodia), and Padang Besar / Su-ngai Kolok (Malaysia). This initiative anticipated IMG - GT and ACMECS’s emphasis on transport linkage and cross-border mobility.
2.3 Sukavichinomics: The 1997 Asian Expressways Master Plan in Thailand (28 February 1997)
On 28 February 1997, the Cabinet approved a master plan encompassing 12 strategic expressway routes totaling 6,731 km, designed to align with the Asian Highway network and enhance connectivity toward Thailand’s borders. This groundwork supported the development of multi-modal corridors such as the East–West and Southern Economic Corridors—key pillars within IMG - GT and ACMECS.
2.4 Sukavichinomics: The 1997 National Highway Master Plan (13 Routes, 4,135 km; 22 April 1997)
On 22 April 1997, the Cabinet approved a national highway master plan comprising 13 routes totaling 4,135 km under a people-first framework. Though this plan remains unfinished, its strategic importance aligns closely with enhancing road connectivity in border regions—reinforcing Bangkok’s role as a subregional transport hub.
These four pillars of Sukavichinomics reflect a cohesive infrastructure vision addressing both national development and regional integration, laying structural foundations later institutionalized under IMG - GT and ACMECS.
อ้างอิง กระทู้ tag วิธีการใช้พันทิปเท่านั้น ถูกซ่อนลิ้งค์ ACMECS
https://pantip.com/topic/43626036 และ IMT - GT
https://pantip.com/topic/4362601511. บทสรุปเชิงนโยบาย
Sukavichinomics ไม่ใช่แค่แนวคิดด้านเศรษฐศาสตร์ แต่คือวิสัยทัศน์การพัฒนาประเทศที่ ประชาชนเป็นศูนย์กลาง และใช้ “ระบบราง” เป็นกลไกขับเคลื่อนความเสมอภาคทางโอกาสระหว่างเมืองหลวงและภูมิภาค
หากประเทศไทยดำเนินตามแนวทางนี้อย่างต่อเนื่องตั้งแต่ปี 2536 เราอาจเห็นโครงสร้างทางเศรษฐกิจและสังคมที่แตกต่างจากปัจจุบันอย่างสิ้นเชิง
ข้อเสนอเชิงนโยบาย:
✅ รื้อฟื้นแผนระบบราง 8 เมืองใหญ่ โดยอัปเดตข้อมูลและแบบจำลองให้ทันสมัย
✅ ส่งเสริมการลงทุนแบบ PPP อย่างจริงจัง โดยมีกรอบกฎหมายและกลไกตรวจสอบที่ชัดเจน
✅ สร้างระบบขนส่งมวลชนคุณภาพ เพื่อรองรับการเติบโตของเมืองระดับรอง
✅ ใช้โครงสร้างพื้นฐานเป็นเครื่องมือสร้างศักดิ์ศรีให้คนท้องถิ่น ลดการอพยพ และสร้างการพัฒนาที่ยั่งยืนจากฐานราก
บรรณานุกรม
แผนแม่บทระบบขนส่งมวลชนเชียงใหม่ ปี 2536 ถูกซ่อนลิ๊งค์ เกิน 10 ครั้ง tag ระบบขนส่งมวลชน&เชียงใหม่ถูกต้องไหมครับ?
A comprehensive plan was drafted for mass transit systems in cities such as Chiang Mai, Khon Kaen, Nakhon Ratchasima, Songkhla, Phuket, Chachoengsao, and Chonburi.
A proposal for six high‑speed rail (HSR) corridors spanning 3,400 km, linking major provinces and reaching cross-border gateways such as Nong Khai (Laos), Aranyaprathet (Cambodia), and Padang Besar / Su-ngai Kolok (Malaysia). This initiative anticipated IMG - GT and ACMECS’s emphasis on transport linkage and cross-border mobility.
On 28 February 1997, the Cabinet approved a master plan encompassing 12 strategic expressway routes totaling 6,731 km, designed to align with the Asian Highway network and enhance connectivity toward Thailand’s borders. This groundwork supported the development of multi-modal corridors such as the East–West and Southern Economic Corridors—key pillars within IMG - GT and ACMECS.
On 22 April 1997, the Cabinet approved a national highway master plan comprising 13 routes totaling 4,135 km under a people-first framework. Though this plan remains unfinished, its strategic importance aligns closely with enhancing road connectivity in border regions—reinforcing Bangkok’s role as a subregional transport hub.
อ้างอิง กระทู้ tag วิธีการใช้พันทิปเท่านั้น ถูกซ่อนลิ้งค์ ACMECS https://pantip.com/topic/43626036 และ IMT - GT https://pantip.com/topic/43626015
Sukavichinomics ไม่ใช่แค่แนวคิดด้านเศรษฐศาสตร์ แต่คือวิสัยทัศน์การพัฒนาประเทศที่ ประชาชนเป็นศูนย์กลาง และใช้ “ระบบราง” เป็นกลไกขับเคลื่อนความเสมอภาคทางโอกาสระหว่างเมืองหลวงและภูมิภาค
หากประเทศไทยดำเนินตามแนวทางนี้อย่างต่อเนื่องตั้งแต่ปี 2536 เราอาจเห็นโครงสร้างทางเศรษฐกิจและสังคมที่แตกต่างจากปัจจุบันอย่างสิ้นเชิง
ข้อเสนอเชิงนโยบาย:
✅ รื้อฟื้นแผนระบบราง 8 เมืองใหญ่ โดยอัปเดตข้อมูลและแบบจำลองให้ทันสมัย
✅ ส่งเสริมการลงทุนแบบ PPP อย่างจริงจัง โดยมีกรอบกฎหมายและกลไกตรวจสอบที่ชัดเจน
✅ สร้างระบบขนส่งมวลชนคุณภาพ เพื่อรองรับการเติบโตของเมืองระดับรอง
✅ ใช้โครงสร้างพื้นฐานเป็นเครื่องมือสร้างศักดิ์ศรีให้คนท้องถิ่น ลดการอพยพ และสร้างการพัฒนาที่ยั่งยืนจากฐานราก