ชวนคุย เรื่อง ชุดเครื่องแบบนักเรียน
พอดีเห็นมีประเด็นเรื่องการแต่งกายของ สส ในตอนนี้ เราเลยสนใจ ไปถึง เรื่องเครื่องแบบนักเรียน
ปกติแล้ว เราเข้าใจว่า ชุดเครื่องแบบนักเรียนของเด็กที่อเมริกาเนี่ย ไม่มีการบังคับให้ใส่ยูนิฟอร์ม
โดยเฉพาะใน รร. ของรัฐ จะเป็นการแต่งกายแบบไพรเวทมาก
แต่ทว่า ในแต่ละ รร. ที่ไม่มีการบังคับใส่เครื่องแบบนักเรียน ก็ยังมีการกำหนด dress code สำหรับ นร. ไว้อยู่ดี เช่น
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้PANTS AND SHORTS
▪ Length must be appropriate (5” from the top of kneecap as measured by a ruler or the width of a 3x5 index card);
▪ Size appropriate-waist, seat and inseam; must be hemmed or cuffed;
▪ Cannot be altered from their original form.
▪ Pants made of stretch material that conforms to the legs and hips must be accompanied by a blouse/shirt that extends below the waist and buttocks.
SKIRTS AND DRESSES
▪ Skirts must be size appropriate and be worn at waistline;
▪ Shoulders must be covered and arm holes must be tight fitting;
▪ Length must be appropriate (3” from the top of kneecap as measured by a ruler or the length of a 3x5 index card);
▪ Slits in skirts must be appropriate (no slit above the three-inch rule);
▪ Cannot be altered from their original form.
นอกจากเสื้อ กางเกงแล้ว ยังมีไปถึงเสื้อ รองเท้า เข็มขัด...ด้วย
นอกจากจะมีบอกไว้ว่าอะไรที่ใส่ได้แล้ว ยังมีบอกไว้ด้วย อะไรที่ห้าม
เราแปลกใจมาก ตอนหน้าหนาว ลูกบอกว่า ห้ามใช้ผ้าพันคอ/หมวก...เรานี้แบบ อะไรหว่า มันหนาวนะ
แต่ลูกย้ำว่า ครูห้าม ไม่ให้ใช้.... คือ ลูก ๆ เขาจะเชื่อฟังครูมากกว่าพ่อแม่อีก (ลูกใครเป็นแบบเราบ้างไหม ฮ่าๆๆ)
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้NOT APPROVED FOR SCHOOL WEAR
▪ Pants that touch the ground or floor;
▪ Holes above the knee;
▪ Pants, dresses, skirts, and shirts that have frayed ends;
▪ See-through clothing;
▪ Sleeveless shirts, blouses, without appropriate (tight-fitting) armholes;
▪ Deep-scooped necklines;
▪ Shirts/blouses that are tight-fitting and/or inappropriately revealing;
▪ Clothing that shows the bare midriff, bare back or the bare shoulders;
▪ Pajamas, bedroom shoes, or other sleep wear, unless approved for special occasions;
▪ Articles of clothing which advertise or display the symbols of drugs, tobacco products or alcoholic beverages;
▪ Clothing which displays or implies profane or obscene language or symbols;
▪ Emblems, insignias, badges, tattoos or other symbols where the effect thereof is to unreasonably attract the attention of other students or cause disruption or interference with the operation of the school;
▪ Hats, sunglasses and caps are not to be worn in the school building unless approved for special occasions (All hats and caps shall be properly stored during the school day).
▪ Chains hanging from wallets or clothing;
▪ Exposure of undergarments of any type;
▪ Display or wearing of any gang articles, paraphernalia or clothing that can be construed as being gang related
(e.g., bandanas, sweat bands, head rags, etc.);
▪ Jewelry that is offensive, distracts or is studded or pointed is unacceptable. Heavy chains are not allowed.
Dress code ดังกล่าวที่ยกมา เป็นของ school district ที่จอร์เจีย จุดประสงค์ของการมี dress code ที่ รร. แจ้งไว้คือ
The purpose of a dress code is to promote an orderly learning environment in our schools while preparing all
students for later success in the world of work.
...
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้Students of the XYZ County School District are expected to dress in a manner that is conducive to a good
learning environment. Accordingly, the administration reserves the right to determine if accessories/clothing are
too casual, too revealing or too distracting for school dress. Additionally, the administration reserves the right to
prohibit accessories/clothing if those items create a potential safety or injury risk to the individual student or others;
or, if the administration determines that they create a reasonable disruption to the classroom or school environment.
อย่างที่บอกคือ ถึงแม้ รร. จะไม่มีการบังคับใช้ school uniform แต่ก็ไม่ใช่ว่า นร. จะใส่อะไรได้ตามใจฉันเลยซะทีเดียว
ทั้งนี้ ทั้งนั้น ก็เพื่อความเป็นระเบียบ เรียบร้อย อีกทั้งเป็นการเตรียมพร้อมนักเรียน
for later success in the world of work!!!
มีการถกเถียงกัน ในหมู่ผู้ปกครองว่า รร. ควรจะมีการบังคับให้ นร. ใส่เครื่องแบบนักเรียนหรือไม่
ในระยะหลัง ๆ โรงเรียนรัฐบาลในอเมริกา เริ่มหันมาบังคับให้นักเรียน ใส่เครื่องแบบนักเรียนกันมากขึ้น
จากสถิติ ระหว่างปี 1999 - 2000 รร. รัฐ ในอเมริกา มีการบังคับใช้เครื่องแบบนักเรียนอยู่ประมาณ 12 % (นิดเดียว)
และมีการสำรวจอีกครั้งในระหว่างปี 2015 - 2016 การบังคับใช้เครื่องแบบนักเรียน เพิ่มขึ้นเป็น 21%
ในจำนวน เป็นการบังคับใช้ในระดับ รร. ประถมซะส่วนมาก (พูดง่าย/ไม่ต่อต้าน คัดค้านเท่าไร ฮ่ะๆ)
รองลงมาก็เป็นการบังคับใช้ในระดับ ม. ต้น และ ม.ปลาย น้อยสุด ตามลำดับ
มีการศึกษา วิจัย กันหลายครั้ง หลายกลุ่ม เพื่อดูว่า การใส่เครื่องแบบนักเรียนเนี่ย
มันมีผลดี ผลเสียยังไง มันส่งผลให้นักเรียนเรียนดีขึ้นหรือเปล่า
มันทำให้นักเรียน ประพฤติตน ดีขึ้นไหม ฯลฯ
การวิจัยจากแต่ละคน แต่ละกลุ่ม ให้ผลออกมาค่อนข้างแตกต่างกัน ตามกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย
ยกตัวอย่าง:
“School Discipline, School Uniforms and Academic Performance”
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้Summary: This study examines test scores and student behavior in the United States, Canada and 37 other countries to determine whether uniforms affect student discipline. The researchers found that the highest-performing students are the most disciplined. In addition, “for countries where students wear school uniforms, our study found that students listen significantly better, there are lower noise levels, and lower teaching waiting times with classes starting on time.”
https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/IJEM-09-2015-0118
หรือ
“Dressed for Success? The Effect of School Uniforms on Student Achievement and Behavior”
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้Hence, in this section we consider the impact of uniform adoption on students’ test
score outcomes. All test scores are standardized across LUSD within year and grade, hence
estimates are provided in standard deviation units. Figures 4 and 5 provide graphical evidence on the relationship between uniform adoption and test scores. All three exams that
we consider - Stanford Achievement Test math, reading, and language - show similar patterns. For elementary students, there is a clear drop in test scores prior to adoption but
then test scores increase dramatically starting immediately after adoption. This suggests
that elementary schools may have adopted uniforms in response to falling test scores. For
students in grades 6 or higher the selection appears to be in the opposite direction as test
scores increase prior to adoption. One possible explanation for this is that uniforms are
adopted after changes in the schools population bring in parents who are more concerned
about education and more amenable to uniforms. After adoption test scores continue to rise.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0094119011000611
งานวิจัยบางชิ้นบอกว่า เครื่องแบบนักเรียน ส่งผลต่อการคะแนนการสอบของนักเรียน ...จริง ๆ นะเธอ
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้Our results show that attendance rates for girls in grades 6 through 12 increase by
0.5 percentage points after a school adopts uniforms while language exam gains increase
by 0.05 standard deviations. Two or more years after uniform adoption the attendance
impact increases to 0.7 pp while language gains increase to 0.09 sd and math gains show
improvement of 0.11 sd. Girls in grades 1 to 5 also show improvements in language gains of
0.05 sd. For boys the evidence is more mixed. Attendance rates for elementary boys drop and
disciplinary infractions for middle/high boys increase, but these impacts attenuate towards
zero and become statistical insignificant two years after adoption. In addition, middle/high
boys show marginally significant improvements in attendance and, after two years, math
gains as well.
.
.
.
Finally, we find that uniforms reduce the likelihood that girls leave the district for other
schools. After a school adopts uniforms, leaving rates fall by 0.7 percentage points for
elementary girls and by 1.3 percentage points for middle/high school girls. It is unclear,
however, whether this is a direct response to uniforms, a reaction to improvements uniforms
generate for girls in attendance and language scores, or reflect changing perceptions about
school safety and responsiveness of a school to parental preferences. Nonetheless, given that
there are many charter schools within LUSD’s boundaries, these results suggest that schools
may be able to use uniforms as a strategy to prevent the loss of students to charters and
other alternative education options.

ทั้งนี้ทั้งนั้น งานวิจัยทุกชิ้น ล้วนมีข้อจำกัด...แต่อย่างน้อย ๆ เขาก็มีข้อมุลอ้างอิงในระดับหนึ่ง
แล้วคุณล่ะ คิดยังไง เครื่องแบบนักเรียน มีผลต่อ พฤติกรรม หรือ ผลการเรียน ของนักเรียนหรือเปล่า???
มี
ไม่มี
มีบ้าง
School uniforms... มันช่วยให้นักเรียนเรียนดีขึ้น/ประพฤติตนดีขึ้นหรือเปล่า?
พอดีเห็นมีประเด็นเรื่องการแต่งกายของ สส ในตอนนี้ เราเลยสนใจ ไปถึง เรื่องเครื่องแบบนักเรียน
ปกติแล้ว เราเข้าใจว่า ชุดเครื่องแบบนักเรียนของเด็กที่อเมริกาเนี่ย ไม่มีการบังคับให้ใส่ยูนิฟอร์ม
โดยเฉพาะใน รร. ของรัฐ จะเป็นการแต่งกายแบบไพรเวทมาก
แต่ทว่า ในแต่ละ รร. ที่ไม่มีการบังคับใส่เครื่องแบบนักเรียน ก็ยังมีการกำหนด dress code สำหรับ นร. ไว้อยู่ดี เช่น
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
นอกจากเสื้อ กางเกงแล้ว ยังมีไปถึงเสื้อ รองเท้า เข็มขัด...ด้วย
นอกจากจะมีบอกไว้ว่าอะไรที่ใส่ได้แล้ว ยังมีบอกไว้ด้วย อะไรที่ห้าม
เราแปลกใจมาก ตอนหน้าหนาว ลูกบอกว่า ห้ามใช้ผ้าพันคอ/หมวก...เรานี้แบบ อะไรหว่า มันหนาวนะ
แต่ลูกย้ำว่า ครูห้าม ไม่ให้ใช้.... คือ ลูก ๆ เขาจะเชื่อฟังครูมากกว่าพ่อแม่อีก (ลูกใครเป็นแบบเราบ้างไหม ฮ่าๆๆ)
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
Dress code ดังกล่าวที่ยกมา เป็นของ school district ที่จอร์เจีย จุดประสงค์ของการมี dress code ที่ รร. แจ้งไว้คือ
The purpose of a dress code is to promote an orderly learning environment in our schools while preparing all
students for later success in the world of work.
...
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
อย่างที่บอกคือ ถึงแม้ รร. จะไม่มีการบังคับใช้ school uniform แต่ก็ไม่ใช่ว่า นร. จะใส่อะไรได้ตามใจฉันเลยซะทีเดียว
ทั้งนี้ ทั้งนั้น ก็เพื่อความเป็นระเบียบ เรียบร้อย อีกทั้งเป็นการเตรียมพร้อมนักเรียน for later success in the world of work!!!
ในระยะหลัง ๆ โรงเรียนรัฐบาลในอเมริกา เริ่มหันมาบังคับให้นักเรียน ใส่เครื่องแบบนักเรียนกันมากขึ้น
จากสถิติ ระหว่างปี 1999 - 2000 รร. รัฐ ในอเมริกา มีการบังคับใช้เครื่องแบบนักเรียนอยู่ประมาณ 12 % (นิดเดียว)
และมีการสำรวจอีกครั้งในระหว่างปี 2015 - 2016 การบังคับใช้เครื่องแบบนักเรียน เพิ่มขึ้นเป็น 21%
ในจำนวน เป็นการบังคับใช้ในระดับ รร. ประถมซะส่วนมาก (พูดง่าย/ไม่ต่อต้าน คัดค้านเท่าไร ฮ่ะๆ)
รองลงมาก็เป็นการบังคับใช้ในระดับ ม. ต้น และ ม.ปลาย น้อยสุด ตามลำดับ
มีการศึกษา วิจัย กันหลายครั้ง หลายกลุ่ม เพื่อดูว่า การใส่เครื่องแบบนักเรียนเนี่ย
มันมีผลดี ผลเสียยังไง มันส่งผลให้นักเรียนเรียนดีขึ้นหรือเปล่า
มันทำให้นักเรียน ประพฤติตน ดีขึ้นไหม ฯลฯ
การวิจัยจากแต่ละคน แต่ละกลุ่ม ให้ผลออกมาค่อนข้างแตกต่างกัน ตามกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย
ยกตัวอย่าง: “School Discipline, School Uniforms and Academic Performance”
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
หรือ
“Dressed for Success? The Effect of School Uniforms on Student Achievement and Behavior”
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
งานวิจัยบางชิ้นบอกว่า เครื่องแบบนักเรียน ส่งผลต่อการคะแนนการสอบของนักเรียน ...จริง ๆ นะเธอ
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
แล้วคุณล่ะ คิดยังไง เครื่องแบบนักเรียน มีผลต่อ พฤติกรรม หรือ ผลการเรียน ของนักเรียนหรือเปล่า???
มี
ไม่มี
มีบ้าง