(Please scroll down for English version)
เข้าร่วมงานทาง Facebook :
https://www.facebook.com/events/238679123145606/
“Art Changes the World พลังศิลป์เปลี่ยนโลก”
ไพโรจน์ พิเชฐเมธากุล (ป๊อก) เป็นศิลปินไทยที่วาดภาพคนไร้บ้านที่นิวยอร์กกว่า 300 คน เป็นเวลามากกว่า 6 ปี จนได้รับการยอมรับจาก New Museum นิวยอร์ก ทั้งจัดซื้อผลงาน และจัดแสดงผลงานเดี่ยวให้ การแสดงงานศิลปะในเมืองไทยครั้งนี้ ไพโรจน์อยากจุดประกายให้ทุกคนมาร่วมกันใช้พลังศิลป์เปลี่ยนโลก เพื่อมอบรายได้หลังหักค่าใช้จ่ายมอบให้เด็กกำพร้ามูลนิธิเด็กโสสะแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชินูปถัมภ์
ไพโรจน์ พิเชฐเมธากุล ศิลปินไทยที่ถูกจับตามากที่สุดในนิวยอร์กขณะนี้ เขาเริ่มเป็นที่รู้จักจากผลงานในโครงการ “ม้วนกระดาษแห่งความหวัง” (Positive Scroll) ซึ่งจัดแสดงที่ The New Museum แห่งเมืองนิวยอร์กในปี 2014 ช่วงเวลาหลายปีในการทำงานโครงการนี้ ศิลปินหอบม้วนกระดาษและสีตระเวนวาดภาพคนไร้บ้าน ชายพเนจร และคนตกงานเร่ร่อนอย่างมุ่งมั่น ในสังคมอเมริกันซึ่งแต่ละคนวุ่นวายกับกิจกรรมของตัวเอง ผู้คนเหล่านี้กลายเป็นคนชายขอบที่ถูกลืม แต่สำหรับไพโรจน์การพูดคุยกับพวกเขามีความสำคัญมาก เรื่องราวในชีวิตที่เล่าจากปากของคนไร้บ้าน ทำให้ศิลปินเข้าใจนายแบบของเขาอย่างถ่องแท้ก่อนจะลงมือวาดภาพ ม้วนภาพแห่งความหวังจึงเหมือนกับรายงานข่าวถึงชีวิตคนนิรนามในสังคม เป็นภาพวาดบันทึกเหตุการณ์จากคนและสถานที่จริง กล่าวได้ว่า ภาพวาดของไพโรจน์เป็นภาพตามความหมายของขนบศิลปะเรียลลิสม์ (Realism) อย่างแท้จริง หากมิใช่ภาพเหมือนจริงที่ตาเห็น แต่เป็นภาพบอกเล่าความจริงของชีวิต
ไพโรจน์สร้างงานศิลปะด้วยวิธีการที่ง่าย ตรง และลุ่มลึกโดยมีรากทางวัฒนธรรมของศิลปินเอเชีย เขาวาดภาพคนลงบนกระดาษที่ต่อกันเป็นแผ่นยาวคล้ายกับม้วนภาพ (Scroll Painting) ของจิตรกรตะวันออกโบราณ ภาพวาดผู้คนต่อเนื่องกันไปของไพโรจน์มีนัยยะถึงเรื่องราวที่ยังไม่จบ เหมือนชีวิตของคนไร้บ้านที่ต้องเดินต่อไป ภาพวาดที่ซ่อนอยู่ในม้วนกระดาษของศิลปินเผยให้เห็นถึงชะตากรรม และความหวังของชีวิตคนจำนวนหนึ่ง ภาพใบหน้าของชายชราที่ไพโรจน์วาดเป็นภาพที่จับตาผู้ชมอย่างยิ่ง ขนาดที่ถูกขยายให้ใหญ่กว่าจริงหลายเท่าทำให้ใบหน้านั้นอยู่ใกล้ผู้ชมในระยะประชิด เขาวาดริ้วรอยบนใบหน้าชายชราด้วยรอยฝีแปรงแรงๆ ภาพชายที่ทอดสายตาออกไปไกลมีใบหน้านิ่งราวกับไร้ความรู้สึกถูกวาดด้วยสีฟ้าอมเทาอย่างเย็นชา ภาพชายชราอีกคนหนึ่งเพ่งมองออกมายังผู้ชม สายตาคู่นั้นเหมือนเชื้อเชิญให้สำรวจชีวิตตรงหน้า น่าสนใจว่า ไพโรจน์มีแรงจูงใจที่จะวาดภาพคนในลำดับล่างสุดของสังคม เมื่อตัวศิลปินเองก็เป็นคนต่างถิ่นในสหรัฐอเมริกา ทำให้เขาเห็นถึงเนื้อแท้ของความเป็นมนุษย์ และต้องการแสดงความรู้สึกเอื้ออาทรต่อเพื่อนมนุษย์ด้วยงานศิลปะ ณ จุดเริ่มต้นของโครงการนี้ เขาจึงตระเวนวาดภาพเพื่อมอบเป็นของขวัญให้แก่คนไร้บ้าน ขณะเดียวกัน การวาดภาพบนที่สาธารณะของเขาก็เป็นวิธีเรียกร้องให้คนในสังคมหันมองชีวิตคนนิรนามเหล่านี้บ้าง เมื่อทบทวนเป้าหมายได้ชัดเจนแล้ว ไพโรจน์จึงออกวาดภาพคนไร้บ้านตามสถานที่ต่างๆอย่างจริงจังมาตลอด 6 ปี
เมื่อไพโรจน์กลับประเทศไทยชั่วคราว ปรากฏการณ์ทางศิลปะอย่างหนึ่งของเมืองนิวยอร์กก็หายไปด้วย ผู้คนในนิวยอร์กที่มีความรู้สึกร่วมกับกิจกรรมของศิลปินไทยเริ่มถามหาเขา ระยะเวลา 3 เดือนนี้ ไพโรจน์ พิเชฐเมธากุล ยังออกตระเวนพูดคุยและวาดภาพคนไร้บ้านตามสถานที่ต่างๆในกรุงเทพฯ เช่นเดียวกับที่เคยปฏิบัติ และภาพจำนวนมากยังถูกมอบเป็นของขวัญแก่นายแบบ ความมุ่งมั่นที่จะใช้งานศิลปะของเขาปลุกกระแสสังคม ให้ผู้คนหันมาสนใจซึ่งกันและกันได้รับการตอบสนองในบ้านเกิด นิทรรศการศิลปะของไพโรจน์ที่จัดครั้งนี้ก็เป็นส่วนหนึ่งของการรณรงค์เพื่อเปลี่ยนแปลงโลก โดยคัดสรรภาพวาดจำนวน 10 ชิ้นจากผลงานชุดท้ายสุดของไพโรจน์ ผู้จัดคาดหวังว่า เป้าหมายอันท้าทายนี้จะได้การตอบรับที่ดี และมุ่งหวังว่าประสบการณ์ในบ้านเกิดของตัวเองครั้งนี้จะเป็นพลัง และแรงส่งสำคัญให้ศิลปินผู้นี้ก้าวไปถึงฝันที่เขาตั้งใจ
ติดตามผลงานศิลปินได้ที่ www.pairojpichet.com และเฟสบุ๊คเพจ Thai Artivist
“Art Changes the World”
Pairoj Pichetmetakul (Pok) is a Thai artivist who has painted more than 300 homeless people and their way of life in New York for the past 6 years. He has been invited to showcase his solo exhibition at The New Museum in New York in 2014. For “Art Changes the World” solo exhibition in Bangkok, Pairoj would like to inspire art with everyone to change the world together. All proceeds (after expenses) go to SOS Children Foundation under the Royal Patronage of H.M. the Queen.
Pairoj Pichetmetakul, who is currently one of the most sought after Thai artists in New York, started receiving widespread public attention from his “Positivity Scroll” project that was on display at the New Museum in New York in 2014. While working on this project, Pairoj eagerly travelled around with his canvas and paintbrushes to draw and paint homeless people and their way of life. In the current fast-paced and chaotic US society, these homeless people may have been mostly forgotten by society but for Pairoj, he draws important inspiration from frequent interactions and conversations with these people. Their stories allow Pairoj to truly understand their feeling and thoughts before starting with his drawing. Therefore, the Positivity Scroll would serve as a narrative on the life of homeless people in the society, as well as being the real life portraits of these homeless people in their natural locations. One could say that Pairoj’s work is a representation of realism art in the truest sense by providing both the visual reality as well as being based on true story.
Pairoj used simple techniques to create his art work by leveraging the depth of his Asian roots and upbringing as an Asian artist. He chose to draw on long continuous scroll similar to ancient western artists. Pairoj’s choice to continuously draw portraits on long scroll clearly signifies the unfinished and continuing story similar to the homeless people that need to continue with the struggles within their lives. There were also hidden elements within the scroll that clearly signify the ongoing reality and hope in the lives of these homeless people. Pairoj drew a portrait of an old man that stimulated a lot of attention despite the drawing having been significantly enlarged thus making the face of the old man appearing to be extremely up-close to the viewers’ face. He drew the wrinkles and blemishes on the old man’s face with hard brush strokes. In addition, the emotionless face of the old man looking into the distance has been coldly drawn using blue and grey tone. Separately, there was also portrait of another old man that stares into the viewers with eyes that were welcoming the viewers to scrutinize the life being shown in front of them. It was interesting to notice that Pairoj chose to draw people from the lowest end of society, which created a direct comparison to his life as an immigrant artist in the US. This process allowed Pairoj to see the real inner-self of human being while displaying compassion to others through his art work. At the beginning of this project, Pairoj went around creating his art work to provide to homeless people as gifts. Meanwhile, he preferred to work on his art pieces in public locations in order to draw attention from people in the society on these forgotten homeless people. With these clear objectives, Pairoj went on to seriously pursue his drawing work for homeless people for the past 6 years.
While temporarily returning to Thailand, this brand of art work also disappeared, leaving certain New Yorkers who have keen interests in the activities of Thai Artists asking for Pairoj. In the last 3 months, Pairoj Pichetmetakul still continued to engage in dialogues and to paint homeless people in different locations throughout Bangkok. Similar to what he did in the past, a lot of these drawings were given away as gifts to his homeless models. With his commitment to use his art work to create social change for people to start taking an interest in one another, this has resulted in positive public responses including the latest “Art Changes the World” event. This event has selected 10 of Pairoj’s latest art pieces which is currently on display. The organizer aims to create positive responses from society, as well as for Pairoj to use the recent experiences in his home country as an important driving force for him to develop into the ideal artist that he strives to become.
You can follow up the artist at www.pairojpichet.com and Thai Artivist’s Facebook page
Article: Jakapan Vilasineekul
Translation: Pon Buranakit
เชิญร่วมงาน ''พลังศิลป์เปลี่ยนโลก' จากนิวยอร์กถึงกรุงเทพมหานคร ฟรี!!
(Please scroll down for English version)
เข้าร่วมงานทาง Facebook : https://www.facebook.com/events/238679123145606/
“Art Changes the World พลังศิลป์เปลี่ยนโลก”
ไพโรจน์ พิเชฐเมธากุล (ป๊อก) เป็นศิลปินไทยที่วาดภาพคนไร้บ้านที่นิวยอร์กกว่า 300 คน เป็นเวลามากกว่า 6 ปี จนได้รับการยอมรับจาก New Museum นิวยอร์ก ทั้งจัดซื้อผลงาน และจัดแสดงผลงานเดี่ยวให้ การแสดงงานศิลปะในเมืองไทยครั้งนี้ ไพโรจน์อยากจุดประกายให้ทุกคนมาร่วมกันใช้พลังศิลป์เปลี่ยนโลก เพื่อมอบรายได้หลังหักค่าใช้จ่ายมอบให้เด็กกำพร้ามูลนิธิเด็กโสสะแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชินูปถัมภ์
ไพโรจน์ พิเชฐเมธากุล ศิลปินไทยที่ถูกจับตามากที่สุดในนิวยอร์กขณะนี้ เขาเริ่มเป็นที่รู้จักจากผลงานในโครงการ “ม้วนกระดาษแห่งความหวัง” (Positive Scroll) ซึ่งจัดแสดงที่ The New Museum แห่งเมืองนิวยอร์กในปี 2014 ช่วงเวลาหลายปีในการทำงานโครงการนี้ ศิลปินหอบม้วนกระดาษและสีตระเวนวาดภาพคนไร้บ้าน ชายพเนจร และคนตกงานเร่ร่อนอย่างมุ่งมั่น ในสังคมอเมริกันซึ่งแต่ละคนวุ่นวายกับกิจกรรมของตัวเอง ผู้คนเหล่านี้กลายเป็นคนชายขอบที่ถูกลืม แต่สำหรับไพโรจน์การพูดคุยกับพวกเขามีความสำคัญมาก เรื่องราวในชีวิตที่เล่าจากปากของคนไร้บ้าน ทำให้ศิลปินเข้าใจนายแบบของเขาอย่างถ่องแท้ก่อนจะลงมือวาดภาพ ม้วนภาพแห่งความหวังจึงเหมือนกับรายงานข่าวถึงชีวิตคนนิรนามในสังคม เป็นภาพวาดบันทึกเหตุการณ์จากคนและสถานที่จริง กล่าวได้ว่า ภาพวาดของไพโรจน์เป็นภาพตามความหมายของขนบศิลปะเรียลลิสม์ (Realism) อย่างแท้จริง หากมิใช่ภาพเหมือนจริงที่ตาเห็น แต่เป็นภาพบอกเล่าความจริงของชีวิต
ไพโรจน์สร้างงานศิลปะด้วยวิธีการที่ง่าย ตรง และลุ่มลึกโดยมีรากทางวัฒนธรรมของศิลปินเอเชีย เขาวาดภาพคนลงบนกระดาษที่ต่อกันเป็นแผ่นยาวคล้ายกับม้วนภาพ (Scroll Painting) ของจิตรกรตะวันออกโบราณ ภาพวาดผู้คนต่อเนื่องกันไปของไพโรจน์มีนัยยะถึงเรื่องราวที่ยังไม่จบ เหมือนชีวิตของคนไร้บ้านที่ต้องเดินต่อไป ภาพวาดที่ซ่อนอยู่ในม้วนกระดาษของศิลปินเผยให้เห็นถึงชะตากรรม และความหวังของชีวิตคนจำนวนหนึ่ง ภาพใบหน้าของชายชราที่ไพโรจน์วาดเป็นภาพที่จับตาผู้ชมอย่างยิ่ง ขนาดที่ถูกขยายให้ใหญ่กว่าจริงหลายเท่าทำให้ใบหน้านั้นอยู่ใกล้ผู้ชมในระยะประชิด เขาวาดริ้วรอยบนใบหน้าชายชราด้วยรอยฝีแปรงแรงๆ ภาพชายที่ทอดสายตาออกไปไกลมีใบหน้านิ่งราวกับไร้ความรู้สึกถูกวาดด้วยสีฟ้าอมเทาอย่างเย็นชา ภาพชายชราอีกคนหนึ่งเพ่งมองออกมายังผู้ชม สายตาคู่นั้นเหมือนเชื้อเชิญให้สำรวจชีวิตตรงหน้า น่าสนใจว่า ไพโรจน์มีแรงจูงใจที่จะวาดภาพคนในลำดับล่างสุดของสังคม เมื่อตัวศิลปินเองก็เป็นคนต่างถิ่นในสหรัฐอเมริกา ทำให้เขาเห็นถึงเนื้อแท้ของความเป็นมนุษย์ และต้องการแสดงความรู้สึกเอื้ออาทรต่อเพื่อนมนุษย์ด้วยงานศิลปะ ณ จุดเริ่มต้นของโครงการนี้ เขาจึงตระเวนวาดภาพเพื่อมอบเป็นของขวัญให้แก่คนไร้บ้าน ขณะเดียวกัน การวาดภาพบนที่สาธารณะของเขาก็เป็นวิธีเรียกร้องให้คนในสังคมหันมองชีวิตคนนิรนามเหล่านี้บ้าง เมื่อทบทวนเป้าหมายได้ชัดเจนแล้ว ไพโรจน์จึงออกวาดภาพคนไร้บ้านตามสถานที่ต่างๆอย่างจริงจังมาตลอด 6 ปี
เมื่อไพโรจน์กลับประเทศไทยชั่วคราว ปรากฏการณ์ทางศิลปะอย่างหนึ่งของเมืองนิวยอร์กก็หายไปด้วย ผู้คนในนิวยอร์กที่มีความรู้สึกร่วมกับกิจกรรมของศิลปินไทยเริ่มถามหาเขา ระยะเวลา 3 เดือนนี้ ไพโรจน์ พิเชฐเมธากุล ยังออกตระเวนพูดคุยและวาดภาพคนไร้บ้านตามสถานที่ต่างๆในกรุงเทพฯ เช่นเดียวกับที่เคยปฏิบัติ และภาพจำนวนมากยังถูกมอบเป็นของขวัญแก่นายแบบ ความมุ่งมั่นที่จะใช้งานศิลปะของเขาปลุกกระแสสังคม ให้ผู้คนหันมาสนใจซึ่งกันและกันได้รับการตอบสนองในบ้านเกิด นิทรรศการศิลปะของไพโรจน์ที่จัดครั้งนี้ก็เป็นส่วนหนึ่งของการรณรงค์เพื่อเปลี่ยนแปลงโลก โดยคัดสรรภาพวาดจำนวน 10 ชิ้นจากผลงานชุดท้ายสุดของไพโรจน์ ผู้จัดคาดหวังว่า เป้าหมายอันท้าทายนี้จะได้การตอบรับที่ดี และมุ่งหวังว่าประสบการณ์ในบ้านเกิดของตัวเองครั้งนี้จะเป็นพลัง และแรงส่งสำคัญให้ศิลปินผู้นี้ก้าวไปถึงฝันที่เขาตั้งใจ
ติดตามผลงานศิลปินได้ที่ www.pairojpichet.com และเฟสบุ๊คเพจ Thai Artivist
“Art Changes the World”
Pairoj Pichetmetakul (Pok) is a Thai artivist who has painted more than 300 homeless people and their way of life in New York for the past 6 years. He has been invited to showcase his solo exhibition at The New Museum in New York in 2014. For “Art Changes the World” solo exhibition in Bangkok, Pairoj would like to inspire art with everyone to change the world together. All proceeds (after expenses) go to SOS Children Foundation under the Royal Patronage of H.M. the Queen.
Pairoj Pichetmetakul, who is currently one of the most sought after Thai artists in New York, started receiving widespread public attention from his “Positivity Scroll” project that was on display at the New Museum in New York in 2014. While working on this project, Pairoj eagerly travelled around with his canvas and paintbrushes to draw and paint homeless people and their way of life. In the current fast-paced and chaotic US society, these homeless people may have been mostly forgotten by society but for Pairoj, he draws important inspiration from frequent interactions and conversations with these people. Their stories allow Pairoj to truly understand their feeling and thoughts before starting with his drawing. Therefore, the Positivity Scroll would serve as a narrative on the life of homeless people in the society, as well as being the real life portraits of these homeless people in their natural locations. One could say that Pairoj’s work is a representation of realism art in the truest sense by providing both the visual reality as well as being based on true story.
Pairoj used simple techniques to create his art work by leveraging the depth of his Asian roots and upbringing as an Asian artist. He chose to draw on long continuous scroll similar to ancient western artists. Pairoj’s choice to continuously draw portraits on long scroll clearly signifies the unfinished and continuing story similar to the homeless people that need to continue with the struggles within their lives. There were also hidden elements within the scroll that clearly signify the ongoing reality and hope in the lives of these homeless people. Pairoj drew a portrait of an old man that stimulated a lot of attention despite the drawing having been significantly enlarged thus making the face of the old man appearing to be extremely up-close to the viewers’ face. He drew the wrinkles and blemishes on the old man’s face with hard brush strokes. In addition, the emotionless face of the old man looking into the distance has been coldly drawn using blue and grey tone. Separately, there was also portrait of another old man that stares into the viewers with eyes that were welcoming the viewers to scrutinize the life being shown in front of them. It was interesting to notice that Pairoj chose to draw people from the lowest end of society, which created a direct comparison to his life as an immigrant artist in the US. This process allowed Pairoj to see the real inner-self of human being while displaying compassion to others through his art work. At the beginning of this project, Pairoj went around creating his art work to provide to homeless people as gifts. Meanwhile, he preferred to work on his art pieces in public locations in order to draw attention from people in the society on these forgotten homeless people. With these clear objectives, Pairoj went on to seriously pursue his drawing work for homeless people for the past 6 years.
While temporarily returning to Thailand, this brand of art work also disappeared, leaving certain New Yorkers who have keen interests in the activities of Thai Artists asking for Pairoj. In the last 3 months, Pairoj Pichetmetakul still continued to engage in dialogues and to paint homeless people in different locations throughout Bangkok. Similar to what he did in the past, a lot of these drawings were given away as gifts to his homeless models. With his commitment to use his art work to create social change for people to start taking an interest in one another, this has resulted in positive public responses including the latest “Art Changes the World” event. This event has selected 10 of Pairoj’s latest art pieces which is currently on display. The organizer aims to create positive responses from society, as well as for Pairoj to use the recent experiences in his home country as an important driving force for him to develop into the ideal artist that he strives to become.
You can follow up the artist at www.pairojpichet.com and Thai Artivist’s Facebook page
Article: Jakapan Vilasineekul
Translation: Pon Buranakit