$€£¥ ชูมาตรการจัดเก็บค่าธรรมเนียมใช้ถนนแก้รถติด เริ่ม กทม....รักษ์โลกแบบจักแร้เปียกกันเถอะจ้า

กระทู้คำถาม
สนข.ชงคมนาคมปีนี้ ชูมาตรการจัดเก็บค่าธรรมเนียมใช้ถนนแก้รถติด

นายชยธรรม์ พรหมศร ปลัดกระทรวงคมนาคม เปิดเผยภายหลังเป็นประธานเปิดการสัมมนาปิดโครงการสนับสนุนการพัฒนามาตรการลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกที่มีความท้าทายของภาคการขนส่ง (TRANSfer III–Facilitating the Development of Ambitious Mitigation Actions) โดยระบุว่า ประเทศไทยให้ความสำคัญกับการพัฒนาและปรับปรุงระบบขนส่งสาธารณะเพื่อช่วยลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจก เช่น การขยายเส้นทางระบบขนส่งมวลชนทางรางในเขตกรุงเทพและปริมณฑล และการปรับปรุงการใช้รถโดยสารประจำทาง โดยการเปลี่ยนเป็นรถโดยสารประจำทางไฟฟ้า เป็นต้น

โดยกระทรวงคมนาคมได้กำหนดเป้าหมายการลดก๊าซเรือนกระจก 31 ล้านตันคาร์บอนไดออกไซด์ ตามเป้าหมายการมีส่วนร่วมของประเทศ (Nationally Determined Contributions: NDC) ภายในปี 2030 และหากประเทศไทยได้รับการสนับสนุนการถ่ายทอดเทคโนโลยีจากต่างประเทศ รวมทั้งการสนับสนุนทางการเงินเพื่อการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศประเทศไทยจะมาสามารถยกระดับเป้าหมาย NDC ขึ้นเป็น 40% และบรรลุเป้าหมายความเป็นกลางทางคาร์บอน (carbon neutrality) ภายในปี 2050 และบรรลุเป้าหมายการปล่อยก๊าซเรือนกระจกสุทธิเป็นศูนย์ (net zero greenhouse gas emission) ภายในหรือก่อนหน้าปี 2065

Bangkok Considers Asking Drivers to Pay as Traffic Roars Back
Residents of the Thai capital lost eight days to rush hour traffic in 2019.

Thai authorities are considering imposing a congestion charge in the capital Bangkok to ease traffic snarls and air pollution, making it potentially the second major Asian city to implement such a policy. 
A five- ear joint study by Thai transport authorities and German development agency Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit looked at the feasibility of congestion pricing in Bangkok, and is looking at possibly charging fees ranging from 50 baht ($1.30) to 120 baht across different city zones. 

The Thai capital ranked 11th on a global congestion index in 2019 by navigation-device maker TomTom NV. According to the report, people in the city of 10 million lost eight days and 14 hours to rush hour traffic that year. Bangkok rapidly fell in the congestion index during the pandemic as lockdowns kept people at home, but residents are now complaining that traffic in the city is returning to pre-Covid levels. 

The study analyzed the impact of the different implementation scenarios on factors including gross revenue, carbon dioxide emission and financial burden on lower-income households, according to an executive summary. 
“If the congestion charge is implemented, it can help to decrease congestion and air pollution,” said Punya Chupanit, director-general at Thailand’s Office of Transport and Traffic Policy and Planning, in a statement on Monday. The study also showed that people could travel more quickly and more people would use public transport options, he added. 

Bangkok’s public transit includes buses and a network of subways, sky trains and commuter railways. But limited infrastructure for rapid mass transit means limited access for the majority of people who live outside of the city’s central areas, many of whom rely on private vehicles.
 
The capital also suffers from severe air pollution, with readings hovering at unhealthy levels for weeks at a time in recent years due to high use of private vehicles and agricultural burning in nearby provinces. 

Ref. Bloomberg
โปรดศึกษาและยอมรับนโยบายข้อมูลส่วนบุคคลก่อนเริ่มใช้งาน อ่านเพิ่มเติมได้ที่นี่